arrow_drop_up arrow_drop_down
Afvallen en op gewicht blijven? Ga voor de quick wins
4 februari 2021 

Afvallen en op gewicht blijven? Ga voor de quick wins

Op dieet gaan is een doodlopende weg. Zeg eens eerlijk; hoe vaak heb je dat al niet geprobeerd? Waarschijnlijk lukte het prima in het begin. Het was nieuw, het was spannend. Misschien ben je er wel heel veel mee afgevallen. Maar de reden dat je dit blog leest, is omdat die kilo’s er allemaal weer aan zitten. Waarschijnlijk met rente. Diëten houd je niet vol. Er moet daarom iets gebeuren dat je in je gewone leven kunt inpassen. Geen radicale omslag, maar kleine veranderingen die relatief weinig moeite kosten en blijvend kunnen zijn. Ga op zoek naar de quick wins.

Wat zijn quick wins

Quick wins zijn veranderingen die gemakkelijk te maken zijn en direct resultaat opleveren. Veranderingen die niet aanvoelen alsof je leven een complete wenteling maakt, iets waar je je best voor moet doen, moet afzien. Nee, gewoon een kleine verandering die goed te doen is. En het leuke is; al die kleine veranderingen zorgen ervoor dat jij een stuk gezonder en slanker door het leven gaat.

Voorbeelden van quick wins

De quick wins zijn voor iedereen weer anders. Wellicht heb jij de suiker in je thee en koffie al lang achter je gelaten. Als dat nog niet zo is, dan heb je hier de grote quick win te pakken. Hoe zit het met de volvette melk in je koffie? Het is even wennen, maar zonder smaakt je koffie ook prima.

Je hoeft niet alleen dingen weg te laten, je kunt ook vervangen. Die 45+ kaas voor 30+ kaas of 20+ smeerkaas. Vervang je middagsnack voor een appel, je goedgevulde lunchtrommel voor een meegebrachte salade of je brood voor crackers. Ik kan je zo nog wel 30 ideeën aan de hand doen.

Het hoeft niet allemaal tegelijk. Nee, liever niet. Dan is de kans weer groot dat het niet gaat lukken. Vervang 1 ding. Als het goed gaat, vervang dan de volgende. Zo werk je langzaam toe naar een gezondere en slankere leefstijl, die je wél vol kunt houden.

Inspiratie

Meer voorbeelden nodig? Hier zijn er een paar:

  • Neem de helft. Heb je écht zin in die verjaardagstaart, deel hem dan met iemand anders. Mijn ervaring is dat er altijd nog wel iemand is, die dat ook een goed idee vindt. De ‘neem-de-helft-regel’ kun je alles toepassen: ontbijt, avondeten, lunch en alle tussendoortjes. Hoewel je die laatste ook gewoon kunt overslaan. 😊

 

  • Eet minder vlees. Halveer je portie. Heb je toch de lekkere smaak, maar halveer je het aantal calorieën. Het is ook nog eens goed voor het milieu en het dierenwelzijn. Drie vliegen in één klap.

quick wins - drink meer water

  • Drink meer water. Wen jezelf aan om voor elke maaltijd een groot glas water te nemen. Goed voor de spijsvertering en je hebt minder trek.

 

  • Kies bij de avondmaaltijd voor veel groenten. Het vult en het is gezond.

 

  • Stop met het drinken van vruchtensappen en andere frisdranken. Er zitten veel calorieën in en met name in de frisdranken vind je geen enkele bruikbare voedingsstof. Drink je vruchtensappen voor de vitamines en vezels, neem dan liever gewoon vers fruit. Dat scheelt behoorlijk.

 

  • Zorg dat je geen honger krijgt. Dat kan je doen door bijvoorbeeld goed te ontbijten met eiwitten die je langer verzadigd houden. Start de dag met een eitje of yoghurt. Als je er dan nog wat voedingsvezels bij doet, kan je daar een tijdje op voort en komt die allesoverheersende drang om (veel) te eten niet.

  • Vermijd suikerbommetjes als snoep, gebak, koekjes etc. Wat er gebeurt is dat je insulinegehalte ineens stijgt om de suikers weg te werken. Dat insulinegehalte blijft hoog, ook al zijn de suikers verdwenen. Daarom gaat je lichaam vragen om meer suikers. De zogenaamde suikerdip. Bied daar maar eens weerstand aan. Voorkomen is beter. Plus dat je de calorieën van al die suikers heel goed kunt missen.

 

  • Kies voor alternatieven met minder calorieën. Ik ben geen promotor van light producten, maar af en toe een glas cola light kan ik heel goed waarderen. Ook het verschil tussen crème fraîche en crème fraîche light proef ik niet. Er zijn prima 20+ kazen. Het is even zoeken naar een geschikte, maar dan is het een echte quick win.

 

  • Gebruik minder olie of boter. Veel vlees, zeker spek, gehakt of worst, kan je uitbakken in het eigen vet. Je hebt ook vaak veel minder olie of boter nodig dan in recepten staat aangegeven. Gebruik een goede pan met een anti-aanbak bodem, dan heb je veel minder olie of boter nodig. Ik ben onwijze fan van de koekenpannen van Royal van Kempen en Begeer. Echt super.
wat kies je? groente of snoep

Wat kies je?

 


Het Wandelen & Afvallen Platform

Je las een blogartikel van wandelenenafvallen.nl, de website van het Wandelen & Afvallen Platform van Bregje Schipper, wandelcoach, lifestylecoach en succesvol blogster op Wandelvrouw.nl.

Leuk dat je op deze website bent!

Slanker, fitter, gezonder en gelukkiger

Ben je geïnteresseerd in de combinatie wandelen en afvallen? Zou jij ook wel slanker, fitter, gezonder en gelukkiger willen worden door meer te wandelen? Het is niet ingewikkeld. Je moet alleen even weten hoe het moet. Je leert het in het 12-weeks online Wandelen en Afvallen Lifestyle Programma.

Meer over het programma →

Reactie plaatsen