Wat is het beste tijdstip om te wandelen?
13 januari 2023 

Wat is het beste tijdstip om te wandelen?

Het is geen nieuws als je leest dat wandelen gezond voor je is. Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat keer op keer. En toch verbaast het mij elke keer weer waar wandelen allemaal invloed op heeft en hoeveel gezondheidswinst (geestelijk en lichamelijk) er valt te behalen. Een dagelijkse wandeling kan zomaar jaren aan je leven toevoegen. Maar wanneer is nu het beste tijdstip om te wandelen? Of kan het gewoon altijd? Natuurlijk is elk moment een goed moment om te bewegen. Trek die wandelschoenen aan en ga naar buiten. Maar als je toch kan kiezen; er zijn twee momenten waarop je extra voordelen geniet. Hieronder vertel ik je meer.

Het maken van wandelingen na de belangrijkste maaltijd van de dag kan allerlei chronische stofwisselingsstoornissen verbeteren. Het beste tijdstip is om twintig minuten na het eten van je grootste maaltijd een stuk te wandelen. Dat bleek uit onderzoek van de National Library of Medicine National Institutes of Health.

Door het gekozen wandeltijdstip van twintig minuten na je grootste maaltijd, zorg je ervoor dat de enorme bloedglucosepiek verminderd wordt en dat de bloedsuikerspiegel over de hele dag gemiddeld beter op peil blijft.

Ook kleinere onderzoeken bevestigen dat wandelen na een maaltijd, met name het avondeten, allerlei markers voor cardiometabole aandoeningen kan verbeteren. Meer dan 1,6 miljoen mensen in Nederland hebben te maken met cardiometabole aandoeningen, zoals (hoog risico op) hart- en vaatziekten, diabetes, hypertensie, chronische nierschade, obesitas en dyslipidemie. Wandelen kan je gezondheid op dat vlak flink verbeteren. Een rustige dagelijkse wandeling na de hoofdmaaltijd brengt je al veel goeds.

Wat is het bete tijdstip om te wandelen?

Een andere invalshoek om te kijken naar het beste tijdstip om te wandelen, is wanneer je doel is om af te vallen. Dan kun je er het beste voor kiezen om zonder ontbijt een ochtendwandeling te maken. In de nacht is al veel van het glycogeen (je brandstof) door je lichaam opgebruikt. Ga je dan wandelen verbruik je je laatste restjes vrije glycogeen en gaat je lichaam over op de vetverbranding. Dat is precies wat je wilt. Hoe langer je wandeling, des te meer effect.

Voor mensen die gewend zijn om stevig te ontbijten en altijd hebben gehoord dat je niet zonder kan, is het even omschakelen om nu zonder ontbijt aan een wandeling te beginnen. Maar wees gerust, je gaat echt niet omvallen. Hongergevoelens zijn maar momenten, die verdwijnen vanzelf weer. Ook zul je merken als je vaker het ontbijt overslaat (bijvoorbeeld als je overgaat op intermittent vasten) dat je minder signalen van honger krijgt. Zorg er wel voor dat je voldoende drinkt. Water, thee of zwarte koffie is helemaal oké.


Lees ook het artikel:
Waarom je een vroege ochtendwandeling zou moeten maken 

En: Help! Waar haal ik de tijd vandaan om te wandelen?


Het Wandelen & Afvallen Platform

Je las een blogartikel van wandelenenafvallen.nl, de website van het Wandelen & Afvallen Platform van Bregje Schipper, wandelcoach, lifestylecoach en succesvol blogster op Wandelvrouw.nl.

Leuk dat je op deze website bent!

Slanker, fitter, gezonder en gelukkiger

Ben je geïnteresseerd in de combinatie wandelen en afvallen? Zou jij ook wel slanker, fitter, gezonder en gelukkiger willen worden door meer te wandelen? Het is niet ingewikkeld. Je moet alleen even weten hoe het moet. Je leert het in het 12-weeks online Wandelen en Afvallen Lifestyle Programma.

Meer over het programma

Reactie plaatsen