Eetbuien voorkomen, ken de valkuilen
16 juli 2020 

Eetbuien voorkomen, ken de valkuilen

Heb jij ook last van eetbuien? Het komt veel voor, in meer of mindere mate. Bij sommigen gaat het om de chipszak die leeg móet of geen weerstand kunnen bieden aan chocolade. Bij anderen gaat het om een ernstige vorm van eetbuien, waarbij in hoog tempo een grote hoeveelheid calorierijk voedsel naar binnen wordt gewerkt. Of ben jij er zo’n eentje die de dag start met alweer het goede voornemen om niet te veel, en vooral heel gezond te eten. Maar dat er ergens op de dag iets gebeurt waardoor je achteraf moet constateren dat het weer niet gelukt is. Je kon het verjaardagstaartje niet afslaan en toen heb je daarna ook maar van alle hapjes iets genomen en na twee glazen wijn ging de bak met nootjes ook zomaar leeg. Of kreeg je om vier uur erge trek en stopte je achteloos het halve pak koek achter je kiezen? Allemaal niet erg effectief als je gezonder wilt leven en af wilt vallen. Hoe komt dat nu toch, die eetbuien?

Wil je van je eetbuien af en afvallen? Pak dan de oorzaak van de eetbuien aan. Kijk eens naar de volgende 6 punten en kijk of jouw valkuil erbij zit.

 

We moeten nu eenmaal eten om in leven te blijven. Er gaat een sterke prikkel vanuit onze hersenen die aanzet tot eten, als we een tekort aan voedsel hebben. Zo zijn we nu eenmaal geprogrammeerd. Zo blijft onze soort in leven.

Het is dan ook meteen een prikkel waar we niet heel lang ‘nee’ tegen kunnen zeggen. Als we dan overstag gaan, zijn vaak meteen alle remmen los. We krijgen een eetbui.

Dat is dan ook precies een van de redenen dat we niet op dieet moeten gaan en onszelf moeten uithongeren. Het is het perfecte recept om jezelf een eetbui te geven. Beter kun je regelmatig een goede maaltijd nemen, waardoor je langdurig verzadigd bent. Zo krijg je minder calorieën binnen dan met vier radijsjes en een rol koek en een doos chocolade.

Je krijgt niet alleen een hongergevoel van een tekort aan voedsel, je krijgt ook honger van een tekort aan essentiële voedingsstoffen (nutriënten). Van te weinig voedingsstoffen word je lichaam hongerig. Eet je wel, maar sla je consequent bepaalde voedingsmiddelen over, dan kun je een tekort krijgen aan bepaalde nutriënten. Eet je bijvoorbeeld geen fruit, dan kun je een tekort krijgen aan bepaalde vitamines. Je lichaam registreert dit en geeft een algeheel signaal af dat er voedsel moet komen: Honger!

Dus ondanks dat je lekker aan het schransen bent, je vol stopt met patat en shoarma, kun je toch een zeurend hongergevoel hebben. Ben je bewust minder aan het eten omdat je wat af wilt vallen, let er dan op dat je een evenwichtig voedingspatroon aanhoudt, waarbij je alle essentiële voedingsstoffen binnen krijgt.

Een suikerdip betekent letterlijk dat je te weinig suiker in je bloed hebt. Daar voel je je niet lekker bij, maar het is snel opgelost. Je duikt gewoon de kast in op zoek naar iets zoets. En voilà, je eetbui kan beginnen.

Het gekke is dat zo’n suikerdip juist ontstaat omdat je te veel (snelle) suikers hebt gegeten. Want wat gebeurt er? Je lichaam wil er graag voor zorgen dat je suikerniveau in je bloed stabiel blijft. Neem je te veel suikers, dan reageert het lichaam daarop door veel insuline aan te maken. De insuline ruimt het suiker op, maar kan niet ineens stoppen als het suikerniveau weer oké is. Het suikerniveau zakt verder en je zit met een suikerdip.

Het spel kan weer opnieuw beginnen. Je voelt je niet lekker, slapjes, misschien wat licht in je hoofd. Maar het is snel opgelost. Je duikt gewoon de kast in op zoek naar iets zoets. Zo ga je van suikerdip naar suikerdip en dus van eetbui naar eetbui.

De oplossing is om uit die cirkel te stappen is door producten met snelle suikers uit je menu te schrappen. Je leest er meer over in dit artikel: Gezonde keuze: vermijd snelle suikers

 

Je voelt je leeg, je maag rommelt, je kunt wel wat energie gebruiken en je bent ook een beetje licht in je hoofd. Dit lijkt op honger. Maar is dat zo? Het kan ook heel goed dorst zijn. Honger- en dorstprikkels lijken heel erg op elkaar, waardoor het moeilijk is om ze te onderscheiden.

Twee flinke glazen water kan je probleem al oplossen. Dat is beter dan nu de hele koelkast leeg eten.

Veel mensen krijgen hun eetbuien omdat ze in een patroon zitten. Ze zijn zo gewend dat ze op een bepaald moment of in een bepaalde omstandigheid iets eten, dat het lichaam er op rekent en luide signalen afgeeft als het zover is. Bijvoorbeeld het koekje bij de koffie, de hele zak drop in de auto of vlak voor het avondeten de koelkast induiken.

Wil je het voorkomen, dan zul je de patronen eerst moeten herkennen. Houd een dagboekje bij en beschrijf de omstandigheden waarin je gaat overeten. Tijdstippen, wat ben je aan het doen, wat is de trigger?

Als je weet wat jou aanzet tot het hebben van eetbuien, kun je er iets aan doen. Een gewoonte kun je ook weer afleren. Stel er iets anders voor in de plaats. Ga een stukje wandelen, zorg dat je handen bezig zijn met een stressbal, vermijd de situatie. Lukt het je niet om iets anders te gaan doen, kies dan voor een gezonde variant. Leg bijvoorbeeld worteltjes in je auto in plaats van zakken drop.

We eindigen met misschien wel meest voorkomende reden van eetbuien: emotie-eten. Je bent verdrietig en kan wel wat troost gebruiken, je bent eenzaam en zoekt wat afleiding, je bent somber en zoekt iets om je op te vrolijken. Het ligt zo voor de hand om het te zoeken in eten. Zo zijn we ook geprogrammeerd. Als we vroeger moesten huilen omdat we gepest waren, kregen we een aai over onze bol en een snoepje.

Soms is het moeilijk te herkennen of we overeten vanwege gevoelens die we willen wegdrukken. Het eerder genoemde dagboekje kan hier ook erg goed bij helpen. Schrijf op wat er gebeurde voordat je ging eten. Wat voelde je en wat dacht je? Probeer de trigger te achterhalen die jou tot eten aanzet.

Als je het begint te herkennen kun je er ook iets aan doen. Wat? Het mooiste zou zijn om de trigger te vermijden of op te lossen. Maar als dat niet lukt kun je altijd jezelf afleiden en iets anders voor eten in de plaatst stellen. Ga wandelen, bel een vriend, neem een douche of knuffel de hond.

Is emotie-eten echt een probleem voor je, zoek dan professionele hulp. Er zijn ook diverse (online) support groepen waar je je gevoelens kunt delen en samen de eetbuien kunt overwinnen. Als je leert om met je emoties om te gaan, creëer je een echte, blijvende oplossing voor je eetprobleem.

Soms komt het gewoon voor dat je je even laat gaan. Probeer dit moment bewust te beleven. Maak er een mindful momentje van en geniet optimaal van wat je eet. Neem alleen het allerlekkerste en stop als je genoeg hebt.

Het domste wat je kunt doen is om veel calorieën naar binnen te werken en dat in een waas aan je voorbij te laten gaan. Het volgende moment heb je spijt, je baalt, je bent boos op jezelf, je schaamt je ook een beetje dat je het zover hebt laten komen en je besluit om streng voor je zelf te zijn. Dit gaat je niet meer gebeuren. Sterker nog, morgen eet je alleen maar yoghurt om de aangedane schade teniet te doen.

Je stapt zo weer in de volgende valkuil.

—-

Controle pakken over je eetgedrag

Als het hebben van een eetbui betekent dat we er geen controle over hebben, dan gaat het fout en moeten we het zien te voorkomen. Het herkennen van de valkuilen helpt om de juist acties in te zetten. Controle hebben over ons eetgedrag is wat we willen.

Want er is natuurlijk helemaal niets mis met lekker eten. Het ligt er maar net aan wat je eet. Pak iets wat jij lekker vindt en wat tegelijkertijd goed is voor je lichaam omdat het waardevolle voedingsstoffen bevat.

Heb je echt trek in dat ene lekkere, maar ongezonde ding? Neem het gewoon. Maar kies dan ook voor het beste en precies waar jouw craving naar uit gaat en neem geen genoegen met second-best. Neem het en geniet er van.

Zijn het toch de emoties die je doen willen eten? Realiseer je dan dat eten niet helpt. Sta stil waar jouw onrust of emotie vandaan komt en kijk waar je werkelijk behoefte aan hebt. Stil dat verlangen.

 


Het Wandelen & Afvallen Platform

Je las een blogartikel van wandelenenafvallen.nl, de website van het Wandelen & Afvallen Platform van Bregje Schipper, wandelcoach, lifestylecoach en succesvol blogster op Wandelvrouw.nl.

Leuk dat je op deze website bent!

Slanker, fitter, gezonder en gelukkiger

Ben je geïnteresseerd in de combinatie wandelen en afvallen? Zou jij ook wel slanker, fitter, gezonder en gelukkiger willen worden door meer te wandelen? Het is niet ingewikkeld. Je moet alleen even weten hoe het moet. Wandel je mee in het 12-weeks online Wandelen en Afvallen Lifestyle Programma?

Meer over het programma →

Reactie plaatsen