Gezonde eetgewoonten aanleren in kleine stapjes
16 juni 2020 

Gezonde eetgewoonten aanleren in kleine stapjes

Gezonde eetgewoonten ontwikkel je niet door je hele leven in één keer om te gooien. De kans is heel groot dat als het even niet lukt, je op alle gebieden terug grijpt naar je oude vertrouwde gewoonten. Veel beter is het om ‘nieuwe’ gezonde eetgewoonten langzaam in te slijten en er mee te oefenen tot ze een oude gezonde eetgewoonte geworden zijn.

Ga je aan de slag met het ontwikkelen van nieuwe gezonde eetgewoonten, kies dan voor iets waarvan je het belangrijk genoeg vindt om je best voor te doen. Kies ook voor kleine stappen. Zeg eerder: ik eet de komende 5 werkdagen geen dropjes meer in de auto, in plaats van: Ik eet nooit meer drop. Dat laatste is namelijk niet realistisch en gedoemd te mislukken.

De eerste dagen zul je die drop ontzettend missen. Zo’n ingesleten gewoonte om onder het rijden drop te eten is sterk. Waarschijnlijk kun je zelfs de smaak van drop kunnen ‘proeven’ als je in de auto stapt. Interessant om bij jezelf na te gaan wat je allemaal voelt en wat het bij je oproept.  Je zult ook merken dat het gevoel dat je NU drop moet, ook weer afvlakt en zelfs verdwijnt.

Als je het één week kunt volhouden, dan kun je er ook nog een weekje aanplakken. Het gevoel dat je het nodig hebt wordt steeds minder en uiteindelijk heb je een nieuwe gewoonte ontwikkeld, namelijk niet meer snoepen in de auto. Dat scheelt zeker een paar pondjes op jaarbasis.

zoethout versus drop - gezonde eetgewoonten aanleren

Een aantal tips om gezonde eetgewoonten aan te leren

  1. Kies één of twee gewoonten per week om aan te werken

Zet je focus vast op één of twee gewoonten. Dat is echt genoeg. Hoe meer je tegelijk wilt doen, hoe meer je de focus verliest en er uiteindelijk helemaal niets van terecht komt.

  1. Concrete acties

Maak je actie zo concreet mogelijk. Bijvoorbeeld: ik eet een week lang elke dag niet meer na 8 uur ’s avonds. Vage doelen zoals ‘meer groente’ of ‘gezonder eten’ hebben veel minder kans van slagen.

  1. Noteer

Het helpt om je acties te noteren en je successen bij te houden. Is het onverhoopt niet gelukt, noteer dan waarom niet en probeer het nog een keer.

  1. Bedenk valkuilen

Ga vooraf na waar je de mist in zou kunnen gaan. Welke omstandigheden maken het voor jou moeilijk om je aan je voornemen te houden. Bedenk dan ook een strategie om er mee om te gaan. Bijvoorbeeld: Het wordt echt moeilijk om geen drop te eten in de auto, als er een zakje ligt op grijpafstand. Ik vraag daarom aan iedereen die de auto ook gebruikt om geen drop meer in de auto te laten liggen. Als het er wel in ligt, verplaats ik het zakje naar de achterklep voor ik ga rijden, dan kan ik er niet meer bij.

  1. Leg de lat niet te hoog

Maak het jezelf niet te moeilijk door teveel in één keer te willen. Met kleine realistische stapjes kom je veel verder. Als je gezonder wilt gaan eten, stel dan als doel om op je werk de kantinelunch te vervangen door je eigen meegebrachte lunch box. Dat is veel realistischer meteen je hele eetpatroon om te gooien en elke dag uit het nieuwste gehypte kookboek te koken. Bedenk wat voor jou persoonlijk haalbaar is.

  1. Hou vol

Eén week iets anders doen is niet genoeg om het ook een echte gewoonte te laten zijn. Daar is meer tijd voor nodig. Hoeveel meer tijd, dat is voor iedereen verschillend. Het maakt natuurlijk ook nog uit om wat voor verandering het gaat. Getallen uit wetenschappelijk onderzoek laten variaties zien van 18 dagen tot 254 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Maar wanhoop niet. Gewoon volhouden, ook al lukt het eens een dag niet, dan is er altijd weer een volgende dag om door te gaan.

  1. Doe het samen

Breng mensen in jouw omgeving op de hoogte van waar je mee bezig bent en vraag om hun steun. Of zoek mensen die je kunnen helpen bij het halen van je doel. Bijvoorbeeld collega’s die ook af willen van het kantinevoedsel, en waarmee je afspreekt om tijdens de lunchwandeling de eigen lunch op te eten. Of sluit je aan bij een online community van mensen die met hetzelfde bezig zijn. Samen sta je sterk.

taart en koffie. gezonde eetgewoonten?

Hier een aantal voorbeelden van kleine haalbare doelen:

Deze week:

  • kook ik niet uit pakjes, maar kies ik voor verse ingrediënten.
  • vervang ik frisdrank door water met limoen of zelfgemaakte ijsthee.
  • neem ik elke dag mijn eigen lunch en tussendoortjes mee om verleiding van snacks te voorkomen.
  • zeg ik elke dag minimaal drie keer nee tegen dingen die ik wel lekker vind.
  • neem ik elke dag mijn eigen flesje water met fruit mee, in plaats van frisdrank uit de automaat.
  • vervang ik mijn brood ontbijt door havermout.
  • plan ik m’n eten van de volgende dag de avond van tevoren en blijf ik bij mijn plan.
  • neem ik eerst een glas water, als ik trek heb. Vaak is het gewoon dorst in plaats van honger.
  • ga ik elke dag 2 stuks fruit en 200 gram groente eten.
  • ga ik frisdrank vervangen door thee en water.
  • eet ik geen gefrituurd voedsel.
  • eet ik minimaal 2 x per dag verse groente
  • vervang ik twee keer de vleesmaaltijd door een vegetarische maaltijd.
  • drink ik voor iedere maaltijd een groot glas water
  • vervang ik mijn brood lunch door een zelfgemaakte salade
  • eet ik (maximaal) 2 stuks fruit per dag
  • vervang ik alle gewone pasta’s door volkoren pasta’s.
  • ga ik mijn kasten door en verwijder ik alle ‘boosdoeners’.
  • eet ik na 8 uur ’s avonds niets meer.
  • drink ik mijn thee en koffie zonder suiker en melk
  • eet ik ‘mindful’. Geen afleiding, geen tv, geen telefoon of krant. Ik ga mij concentreren op het eten.


Het Wandelen & Afvallen Platform

Je las een blogartikel van wandelenenafvallen.nl, de website van het Wandelen & Afvallen Platform van Bregje Schipper, wandelcoach, lifestylecoach en succesvol blogster op Wandelvrouw.nl.

Leuk dat je op deze website bent!

Slanker, fitter, gezonder en gelukkiger

Ben je geïnteresseerd in de combinatie wandelen en afvallen? Zou jij ook wel slanker, fitter, gezonder en gelukkiger willen worden door meer te wandelen? Het is niet ingewikkeld. Je moet alleen even weten hoe het moet. Je leert het in het 12-weeks online Wandelen en Afvallen Lifestyle Programma.

Meer over het programma →

Reactie plaatsen