6 tips om meer groenten te eten
04 maart 2022 

6 tips om meer groenten te eten

Je wilt graag gezonder gaan eten. Het voedingscentrum adviseert om minimaal 250 gram groenten per dag te eten. Dat halen wij Nederlanders bij lange na niet. We komen niet verder dan 150 per dag. En dat terwijl er zoveel redenen zijn waarom je nog beter 400 gram groente per dag zou moeten eten. Lijkt je dat een hele berg? Dat is ook zo als je die alleen bij je avondeten zou moeten wegwerken. Maar er zijn zoveel meer manieren om meer groente in je dagelijks menu te verwerken. Ik geef je er 6.

1. Ontbijt met groente

Begin de dag goed en introduceer groente bij je ontbijt. Dat kan natuurlijk met een groene smoothie waarin je bijvoorbeeld spinazie verwerkt. Blijf je het liefst bij je broodje, denk dan eens aan het versieren van je boterham met kaas met plakjes komkommer en tomaat. Of maak een groente omelet. Niet moeilijk: fruit een bakje soepgroente in een koekenpan en schenk er drie losgeklopte eieren met wat kwark bij. Beetje peper er overheen en je hebt een heerlijk groenteontbijt. 

groente smoothie

2. Lunch met groente

De allerbeste tip is om altijd een grote pan zelfgemaakte soep klaar te hebben staan. De keuze is legio: natuurlijk groentesoep, maar ook pompoensoep, wortelsoep, paprika, bloemkool etc. etc. Met een kom soep krijg je al snel 200 gram groente binnen.

Ook een salade is een voor de hand liggende keuze als het gaat om meer groente eten. Versier je salade met nog meer groente. Voor geweldige saladetips is dit boek een aanrader: 500 salades

De kortste klap is je zelf eraan te wennen om wat snackgroente naast je lunchbord te leggen. Ongemerkt snoep je die op. Eet je brood? Versier die dan met plakjes komkommer of andere rauwkost.

salade

3. Groente bij je avondeten

We zijn meestal wel gewend om groente bij het avondeten te nemen. Een tip is om wat vaker twee soorten groente op tafel te zetten. Door de afwisseling krijg je ongemerkt toch meer binnen. Combineer een warme groente met sla, of eet een salade als een voorgerecht. Wel een beetje oppassen met de saladesausen, daar groei je alleen maar van. 

Je kunt groente ook verstoppen in een gerecht. Ik deed dat vroeger toen mijn kinderen hun neus ophaalden voor groente. Ik blenderde bijvoorbeeld een courgette fijn en verstopte die in de bolognese saus bij de spaghetti. Die truc kun je op verschillende manieren toepassen. 

4. Groente als snack

Hoe logisch kan het zijn? Met groente kun je prima snacken. Maak voor de lekkere-trek-momenten een schaaltje met rauwkost, zoals worteltjes, radijs, komkommer, paprika of snoeptomaatjes. Ook ’s avonds bij de borrel doet een schaaltje rauwkost het uitstekend. Of wat vind je van een mooie groentespies?

groende als snack

5. Groente op de barbecue

In plaats van grote stukken vlees op de BBQ en je volstoppen met stokbroodjes, kun je er ook voor kiezen om groente op de BBQ te roosteren. Ideetjes nodig? Julius Jaspers schreef Masterclass Groente op de BBQ

Vind je geroosterde groente lekker? Het is heel gemakkelijk om ze te maken in de oven. Verwarm die voor op 200 graden. Leg op een bakblik bakpapier en bovenop bijvoorbeeld stukjes gesneden pompoen, uien, broccoli, zoete aardappel en in de lengte gehalveerde worteltjes. Op smaak brengen met olie, peper en tijm en bakken maar.  

6. Groente in het restaurant

Het is jammer dat de meeste restaurants karig zijn met groente. Het ligt er een beetje bij als versiering op je bord of ze hebben je iets heel ingewikkelds mee gedaan. Wil je meer groente eten én afvallen, bestel dan als voorgerecht een soep. Dan heb je de eerste groente alvast binnen en ook de grote honger is al gestild, waardoor je de rest van de maaltijd rustig aan kunt doen. Als hoofdgerecht kun je een salade bestellen. Wil je een hoofdgerecht met vlees of vis, vraag dan aan de ober om de aardappeltjes of patat te vervangen voor extra groente.  

groente bij vis

Kookboekentips

Geïnspireerd worden door de juiste recepten maakt koken met meer groente gemakkelijker. Margriet Vonk experimenteerde met koken volgens de Voedsel ZandLoper en schreef daar verschillende kookboeken over. De laatste heet Groente is Cool en heeft meer dan 100 recepten. 

Lees ook het artikel: Waarom 400 gram groente per dag eten? 



Het Wandelen & Afvallen Platform

Je las een blogartikel van wandelenenafvallen.nl, de website van het Wandelen & Afvallen Platform van Bregje Schipper, wandelcoach, lifestylecoach en succesvol blogster op Wandelvrouw.nl.

Leuk dat je op deze website bent!

Slanker, fitter, gezonder en gelukkiger

Ben je geïnteresseerd in de combinatie wandelen en afvallen? Zou jij ook wel slanker, fitter, gezonder en gelukkiger willen worden door meer te wandelen? Het is niet ingewikkeld. Je moet alleen even weten hoe het moet. Je leert het in het 12-weeks online Wandelen en Afvallen Lifestyle Programma.

Meer over het programma


Reactie plaatsen