Help! Waar haal ik de tijd vandaan om te wandelen?
16 december 2022 

Help! Waar haal ik de tijd vandaan om te wandelen?

Druk, druk, druk. We moeten al zo veel. De week zit vol met activiteiten, we brengen heel veel tijd door op het werk, we forenzen en de sociale verplichtingen roepen ons ook. We rennen van het een naar het ander en nu krijg je steeds meer door dat wandelen zo ontzettend goed voor je is en dat het ook nog eens helpt om af te vallen. Wandelen, dat zou je dus vaker moeten doen. Je wilt wel, maar waar haal je in hemelsnaam de tijd vandaan? Dat vraagt om een beetje omdenken. Heb je bijvoorbeeld aan het volgende gedacht:

 

Als je overtuigt bent van het feit dat wandelen je lichamelijke en geestelijke gezondheid verbetert, dan kun je daar je motivatie vandaan halen. Ervaar de korte termijn resultaten. Na een wandeling kom je opgefrist en vol energie terug. Ga je regelmatig wandelen merk je dat je conditie vooruit gaat, je voelt je niet alleen beter, je wordt ook daadwerkelijk gezonder. Met dat in het achterhoofd is het veel gemakkelijk om de tijd te vinden.

Het leven is druk, maar als je echt wilt zul je zien dat je echt wel tijd hebt om te wandelen. De truc is dat je het moet plannen, anders schiet het er vaak bij in. Dus pak aan het begin van de week je agenda erbij en bepaal waar ruimte zit.

tijd om te wandelen inplannen

Je kunt wandelen ook combineren. In plaats van koffie drinken met een vriendin kan je een lange wandeling maken. Je zult zien dat zij dat ook leuk vindt. Of als je een zakelijke afspraak hebt, kan je voorstellen om het gesprek wandelend te doen. Andere combinaties zijn bijvoorbeeld om je woon-werkverkeer (gedeeltelijk) wandelend te doen of te voet je boodschappen halen. Denk vooral even na voordat je op de fiets of in de auto stapt: kan dit ook lopend?

Echt geen tijd? Denk eens goed na. Zit je veel achter de computer, met je tablet of op je mobieltje? Kun je eindeloos op Funda kijken, tiktok filmpjes zien of appen in verschillende appgroepen? Die tijd kun je ook anders gebruiken. Een rondje wandelen bijvoorbeeld.

waar haal ik de tijd vandaan om te wandelen?

Wandelen kost tijd, maar levert ook veel op. Je zult na het wandelen merken dat je je veel energie hebt. Dus in plaats van 'uitrusten' op de bank is het beter om een rondje te gaan lopen. Je bent daarna veel productiever.

Wandelen levert ook tijdwinst op bij moeilijke onderwerpen, lastige beslissingen of andere dingen waar je geen tijd voor neemt om er over na te denken. Ik bepaal bijvoorbeeld in mijn ochtendwandeling hoe ik de dag plan, waar de prioriteiten liggen en hoe ik het ga aanpakken. Vaak bedenk ik al eerste zinnen voor blogs of structuur voor verslagen. Ook komen antwoorden voor lastige kwesties bovendrijven. Heerlijk is dat.

Hoe zie jij wandelen? Toch niet als het volgende ‘moetje’ in de rij van alle andere activiteiten die ook moeten. Kijk naar wandelen met een andere mindset. Dit is een kadootje aan jezelf. Even rust. Tijd die je helemaal aan jezelf mag besteden. Geniet!

strandwandeling tijd om na te denken

Heb jij nog andere ‘omdenkers’ of tips voor de mensen die zeggen dat ze wel willen maar geen tijd hebben om te wandelen, laat dan je reactie hieronder achter.


Lees ook het artikel:
Waarom je een vroege ochtendwandeling zou moeten maken 



Het Wandelen & Afvallen Platform

Je las een blogartikel van wandelenenafvallen.nl, de website van het Wandelen & Afvallen Platform van Bregje Schipper, wandelcoach, lifestylecoach en succesvol blogster op Wandelvrouw.nl.

Leuk dat je op deze website bent!

Slanker, fitter, gezonder en gelukkiger

Ben je geïnteresseerd in de combinatie wandelen en afvallen? Zou jij ook wel slanker, fitter, gezonder en gelukkiger willen worden door meer te wandelen? Het is niet ingewikkeld. Je moet alleen even weten hoe het moet. Je leert het in het 12-weeks online Wandelen en Afvallen Lifestyle Programma.

Meer over het programma

Reactie plaatsen