Verboden te eten! Foute voedsel verleidingen, hoe weersta je ze?
11 februari 2021 

Verboden te eten! Foute voedsel verleidingen, hoe weersta je ze?

 

Er is overal eten. Thuis, op je werkplek, als je bij iemand op bezoek gaat, zelfs als je buiten een rondje wandelt. Eten is overal. Er is uitgezocht dat je per dag zo’n 200 voedselkeuzes maakt. Hoe zorg je er nu voor dat de verleidingen niet te groot worden en dat je gemakkelijk de juiste keuzes maakt? Dit blog laat je zien hoe het werkt met voedselverleidingen en geeft je tips om de foute voedselverleidingen gemakkelijker te weerstaan.

Voedselkeuze uit gewoonte

De meeste voedselkeuzes maak je uit gewoonte. Je bent gewend om ’s ochtends je broodtrommeltje klaar te maken, of juist helemaal niet waardoor je elke dag moet kiezen in het bedrijfsrestaurant. Je bent gewend om tijdens die lange overstaptijd van de trein even een kroketje uit de muur te halen. Het water loopt je bij wijze van spreken al uit de mond als je de trein uitstapt.

Je bent gewend om tijdens je ochtendpauze fruit te eten, waardoor je gemakkelijker nee zegt tegen die koekjes die op tafel gezet worden. Maak een bewuste keuze voor een gezonde gewoonte. Dat maakt het zoveel gemakkelijker.

Die ongezonde gewoontes? Pak ze één voor één aan en stel er een gezonde gewoonte voor in de plaats. Dat kroketje op het station? Zorg dat je een appel bij je hebt, of koop hem bij de stationskiosk. Die hebben ze namelijk ook.

trein verboden te eten

Onbewuste voedselkeuze

Je bent je er niet altijd helemaal van bewust, maar er zijn triggers die je tot eten aanzetten. Je loopt door de winkelstraat en er staat een standje met prachtig uitgestalde lekkernijen. Het ruikt ook nog eens heerlijk. Daar kun je geen weerstand aan bieden.

Je wordt getriggerd door een logo of je ziet iemand anders eten. Je staat bij de supermarkt in de rij voor de kassa en kijkt nu al 5 minuten naar die chocoladerepen, die ook nog eens in de aanbieding zijn. Wees je ervan bewust wat voor jou de dingen zijn die je tot (ongezond) eten aanzetten.

Met bewustwording kun je gemakkelijker ‘nee’ zeggen. Observeer dat de drang op het moment zelf heel sterk is, maar dat je maar vijf minuten hoeft te wachten om te merken dat het overheersende gevoel dat je móet eten verdwenen is.

Tip: Moet jij door een drukke winkelstraat vol verleidingen? Loop gewoon een andere route.

Verboden te eten!

Een geweldige trigger om ergens heel veel zin in te krijgen, is het bestempelen als verboden voedsel. Alles wat verboden is, wordt nog aantrekkelijker. Het wordt misschien wel zo groot in je hoofd, dat je er echt geen weerstand meer aan kunt bieden en je helemaal los gaat. Hou je verschrikkelijk veel van chocolade? Neem dan gerust een stukje en geniet er bewust van en bewaar de rest van de reep voor een volgende keer.

Verleidingen door anderen

Vaak word je door anderen in verleiding gebracht om mee te eten. Die jarige collega deelt zelfgebakken appeltaart uit. Zeg jij maar eens nee. Je gaat uit eten met de familie en iedereen neemt 3 gerechten. Mmmmm, voor je het weet heb jij er ook drie besteld.

leeg wijnglas verleidingen weerstaan

Blijven anderen maar wijn bijschenken? Daar ga je gemakkelijk in mee. Je bent je er vaak niet van bewust dat jouw eetgedrag wordt beïnvloed door anderen. Eten is een sociaal gebeuren en dat gaat vaak samen op. Daarvan bewust zijn is belangrijk.

Handig is het om vooraf te melden dat je bezig bent om wat minder en gezonder te eten. Wedden dat iedereen dat prima vindt en dat jij daardoor je eigen keuzes kunt maken. Vraag mensen je te supporteren.

Verleidingen in huis weerstaan

Zeker nu we vaker thuis werken en we de hele dag door worden geconfronteerd met eetverleidingen is het moeilijk om die te weerstaan. Dé manier om dat aan te pakken is om de verleidingen te reduceren.

Hoe pakken we dat aan? Denk eens aan de volgende acties: Zet je snoep en koek uit het zicht in dichte blikken. Houd je koelkast vrij van grote hoeveelheden frisdrank, snaaidingetjes en gezoete zuivel.

Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet opeten. Houd je daarom strikt aan je boodschappenlijstje.

Positieve verleidingen

Het is goed voor je om voldoende water te drinken. Laat je positief verleiden door een kan water om het aanrecht te zetten. Elke keer als je erlangs loopt, neem je een glas. Weet je trouwens dat je water aantrekkelijker kan maken door er bijvoorbeeld fruit of munttakjes in te doen.

Zet fruit op een prominente plek in je huiskamer. Ben jij iemand die regelmatig de koelkast opentrekt om te zien wat er in ligt? Zet er dan bakjes gewassen en klein gesneden groente in. Lekker als tussendoortje.

Tip: Zorg dat je geen honger hebt. Neem een stuk fruit en drink voldoende water.

Trucjes om de verleiding aan te pakken

Tot slot nog een paar tips over hoe je jezelf kunt behoeden om te veel van iets te nemen. Dat is helemaal niet zo moeilijk. Schep bijvoorbeeld op in kleinere borden. Je ogen registreren een vol bord en je maag gaat daarmee in. Glaasje frisdank? Neem een kleiner glas. Je behoefte wordt toch bevredigd.

Ken je de truc van alles-de-helft? Probeer het eens. Je zult zien dat je ook met een half bord voldaan kunt zijn. Langzaam eten, dan ben je tegelijk klaar met de anderen.

Een andere truc is om je eten in de keuken op te scheppen. Geen pannen op tafel. Dat weerhoud je om uit de pan te pikken of voor de tweede keer op te scheppen. De pan met groenten kan je natuurlijk wel op tafel zetten.

chips in bakje verboden te eten

Zin in chips of nootjes? Doe een handjevol in een bakje en legt de zak terug op die plek waar je er niet zo gemakkelijk bij kunt. De zak naast je op de bank leggen is vragen om hem helemaal leeg te eten.

Die appeltaart van je collega; nee zeggen mag natuurlijk altijd. Oefen het maar. Maar als je er nu echt heel veel zin in hebt, misschien kan je hem delen met een andere collega. Ieder de helft. Alle smaak, maar de helft minder calorieën.

Maak een plan

Ga voor jezelf na in welke situaties jij de fout in gaat. Aan welke verleidingen kun jij moeilijk weerstand bieden? Bereid jezelf daarop voor. Maak een plan. Geldt voor jou dat je het moeilijk vindt om tijdens een verjaardag steeds de voorbijkomende hapjes af te slaan? Bedenk dan bijvoorbeeld dat je hulp vraagt aan de gastvrouw. Leg haar je dilemma voor. Kunnen jullie bijvoorbeeld samen bedenken dat zij de schalen niet meer aan jou aanbiedt? Door het haar te vragen wordt het trouwens ook gênant om wel in de hapjes te graaien. Een win-win dus.

 


Het Wandelen & Afvallen Platform

Je las een blogartikel van wandelenenafvallen.nl, de website van het Wandelen & Afvallen Platform van Bregje Schipper, wandelcoach, lifestylecoach en succesvol blogster op Wandelvrouw.nl.

Leuk dat je op deze website bent!

Slanker, fitter, gezonder en gelukkiger

Ben je geïnteresseerd in de combinatie wandelen en afvallen? Zou jij ook wel slanker, fitter, gezonder en gelukkiger willen worden door meer te wandelen? Het is niet ingewikkeld. Je moet alleen even weten hoe het moet. Je leert het in het 12-weeks online Wandelen en Afvallen Lifestyle Programma.

Meer over het programma →

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down