arrow_drop_up arrow_drop_down
Voorkom afvallen na kerst- gezond de feestdagen door
18 december 2020 

Voorkom afvallen na kerst- gezond de feestdagen door

Wat er niet bij komt hoeft er ook niet af. Volgens mij was dit een slogan voor Slankie, een kaasmerk met minder calorieën. Een goede slogan, die als mantra super bruikbaar is. Want zo is het natuurlijk gewoon: wat je er niet aan eet, hoef je er ook niet af te trainen of af te diëten. Zeker met de feestdagen is dit iets om over na te denken.  Want eigenlijk is het heel raar dat zovelen de touwtjes in december laten vieren, om in januari te starten met goede voornemens, die uiteindelijk niet vol te houden blijken. Het is beter om te voorkomen dat je af moet vallen na de kerst. Moet je dan op een houtje bijten tijdens de feestmaand? Welnee. Met de onderstaande tips en tricks kun je toch een heerlijke Kerst en Oud& Nieuw vieren zonder dat je aankomt.

 

Sla geen maaltijden over

Het lijkt handig om op een feestdag wat calorieën uit te sparen door bijvoorbeeld het ontbijt of de lunch over te slaan. Doe dat niet. Het enige dat je ermee bereikt is dat je hongerig aan tafel gaat en dan veel moeite moet doen om niet helemaal los te gaan. Veel beter is het om je normale eetpatroon aan te houden. Is het zo dat de feestmaaltijd later van start gaat dan je gewoon bent, eet dan van te voren iets kleins zodat je niet schreeuwt van de honger. Dat kleins kan wat fruit of een bakje yoghurt zijn.

Vier kerst bij jou thuis

De meeste controle over wat er op tafel komt heb je als je het kerstdiner zelf bereidt. Vier het daarom bij jou thuis of biedt de gastheer of gastvrouw aan om mee te denken over het menu, of om het hoofdgerecht te maken. Dan kun je gebruik maken van magere soorten vlees of vega-gerechten. Zorg dat er lekker veel groente aanwezig is en maak zelf sausjes op basis van magere yoghurt of magere kwark of gebruik rode sauzen, zoals ketchup of chilisaus. Ga je gourmetten? Denk ook eens aan het meebakken van allerlei soorten groenten, zoals uienringen, paprika, courgette of champignons.

kersttaartje afvallen na kerst

Eet alleen wat echt lekker is

Zorg dat je mindful eet. Stop niet alles gedachteloos in je mond. Neem alleen het allerlekkerste en geniet ervan. Schep niet te veel op en als er toch iets op je bord  ligt, dat de calorieën niet waard is, laat het dan gewoon liggen. Je bord leegeten hoeft helemaal niet.

Eet rustig en geniet

Houd er rekening mee dat het verzadigingsmoment laat komt. Het seintje van de volle maag naar de hersenen doet er lang over. Daarom is het verstandig om rustig te eten. Doe eerst een licht voorgerecht, zoals een heldere soep of een salade zonder al te veel dressing en laat een pauze vallen tussen de gangen. Ben je aan het gourmetten? Bak dan bak één stukje vlees en eet deze op. Pak dan pas weer een volgend stukje vlees om klaar te maken.

Stop als je vol bent

Luister naar je lichaam en eet niet door als je genoeg hebt gehad. Een nagerecht is vaak helemaal niet nodig. Sterker nog; je zat al vol en door je nagerecht voel je je helemaal niet zo lekker meer.

Kies voor groenten

Om de een of andere gekke reden bestaat het kerstdiner vaak uit heel veel vlees en weinig groenten. Terwijl die laatste heerlijk zijn en zorgen voor een gezonde vulling. Kijk of je extra groenten kunt scoren.

Sla het toetje over, of neem fruit

Een mooi alternatief voor een calorierijk toetje is een stuk fruit of een mooie fruitsalade. Een kopje thee of koffie doet het trouwens ook prima.

Wees slim met de hapjes

Van elke schaal die voorbij komt, hoef je natuurlijk niet iets te nemen. Vaak is het gemakkelijker om helemaal niets te nemen. Ken je het gevoel dat je na 1 bitterbal geen ‘nee’ meer kunt zeggen tegen de volgende. Met chips en nootjes werkt het ook zo. Dus: bezint eer gij begint.

Wees matig met alcohol

Om meerdere redenen is het handig om matig met alcohol te zijn. Allereerst vertegenwoordigt elk glas aardig wat calorieën. Een avondje pimpelen telt lekker op. Daarnaast is pimpelen sowieso niet goed voor je.

Een ander aspect is dat je met een glaasje op veel minder weerstand kunt bieden aan eten in het algemeen. De grenzen zijn aan de groei en op gewicht blijven of afvallen is ineens niet zo belangrijk meer. Jammer, want de volgende ochtend heb je spijt. (en hoofdpijn)

Wil je toch meedoen met de wijn? Zet dan een glas water naast je wijnglas. Goed voor de dorst, water drinken helpt je spijsverering en je drinkt minder wijn.

Wissel af met balansdagen

Het is helemaal niet verkeerd om na een feestdag een balansdag te houden. Je zult al merken dat je bij het opstaan niet eens zo’n trek hebt. Je hebt gisteren genoeg gehad en je lichaam is dat nog aan het verwerken. Neem een licht ontbijt of sla het van mij part helemaal over. Je valt echt niet om. De rest van de dag alleen lichte maaltijden eten en probeer na de avondmaaltijd niets meer te eten. Laat ook de frisdrank of de alcoholische versnapering staan. 1 dagje weinig eten kan toch wel.

kerstkoekjes

Geen calorieën binnen handbereik

Doe jezelf een lol en gebruik geen lekkernijen als decoratie. Chocolade kerstkransjes in de boom zien er leuk uit, maar het is lastig om er vanaf te blijven. Dat geldt ook voor de mooi, maar vooral lekker opgemaakte etagère op tafel, of die leuke Ferrero Rocher bonbons in gouden verpakking, die het zo leuk doen met kerst en waar je hele kerstbomen van kunt bouwen. Doe het niet. Uiteindelijk verdwijnt alles toch in je mond.

Voel je niet schuldig

Maar als het dan toch zo ver is dat je die kerstbonbon in je mond hebt gestoken, so be it. Geniet er dan maar heel hard van en voel je je er alsjeblieft niet schuldig over. En denk al helemaal niet ‘nu is het allemaal voor niets geweest’. Met die bonbon is heus niet álles’ verloren en je komt er zeker geen kilo’s van aan. Als je dan toch iets lekkers en calorierijks wilt eten, geniet er dan ook van!

Blijf in beweging en maak die feestelijke wandeling

Van de hele dag stil binnen zitten wordt niemand blij. Je gaat maar uit verveling eten. Veel leuker is het om met de aanwezige gasten een lekkere frisse wandeling te maken.

Rond de feestdagen heb je vaak veel vrije dagen. Weet je dat het heerlijk is om die dagen vroeg in de ochtend een startjedagwandeling te maken. Lekker een beetje werken aan de wandelconditie en de rest van de dag het gevoel hebben dat je de dag al geplukt hebt. Het weerhoudt je trouwens ook om de rest van de dag te veel te eten. Zou je zomaar met een paar happen je goede werk van die ochtend teniet doen.

 

Veel succes en probeer vooral te genieten van de feestdagen !!  

wandelen met de hoond


Het Wandelen & Afvallen Platform

Je las een blogartikel van wandelenenafvallen.nl, de website van het Wandelen & Afvallen Platform van Bregje Schipper, wandelcoach, lifestylecoach en succesvol blogster op Wandelvrouw.nl.

Leuk dat je op deze website bent!

Slanker, fitter, gezonder en gelukkiger

Ben je geïnteresseerd in de combinatie wandelen en afvallen? Zou jij ook wel slanker, fitter, gezonder en gelukkiger willen worden door meer te wandelen? Het is niet ingewikkeld. Je moet alleen even weten hoe het moet. Je leert het in het 12-weeks online Wandelen en Afvallen Lifestyle Programma.

Meer over het programma →

Reactie plaatsen