arrow_drop_up arrow_drop_down
Waarom gezond eten om op gewicht te komen en te blijven?
5 augustus 2020 

Waarom gezond eten om op gewicht te komen en te blijven?

 

Waarom zou je gezond moeten eten om af te vallen? Afvallen en op gewicht blijven lijkt in theorie zo gemakkelijk; je eet gewoon minder, waardoor je minder calorieën binnen krijgt en dus lichaamsvet kwijtraakt. Of die calorieën nu uit groente komen of uit slagroomgebakjes, dat maakt dan toch verder niet uit? Nou, of dat iets uitmaakt! Zeker wel. De ene calorie is bij wijze van spreken de andere niet. Gezonde volwaardige voeding helpt je af te vallen en op gewicht te blijven. Kijk maar even mee hoe dat zit.

Wat is gezond eten? 

De ene calorie is de andere niet, je hebt ze allemaal nodig

Calorieën zijn een meeteenheid die gebruikt wordt bij voeding. Het geeft aan hoeveel energie er bij omzetting vrijkomt voor lichaamsprocessen. Alle voeding is terug te brengen tot 3 macrovoedingsstoffen: eiwitten, vetten en koolhydraten. De calorieën die deze voedingsstoffen leveren zijn verschillend. 1 Gram eiwit of 1 gram koolhydraat levert 4 calorieën, 1 gram vet levert 9 calorieën. De verschillende voedingsstoffen leveren ook verschillende prestaties.

Eiwitten

Eiwitten bestaan uit aminozuren. Het lichaam heeft ze nodig om te groeien en te herstellen. Aminozuren worden daarom de bouwstenen van het lichaam genoemd. Het lichaam kan eiwit ook als brandstof gebruiken.

Vetten

Vetten vormen ook een energiebron voor het lichaam. Maar niet alleen daarom zijn ze belangrijk. Vetten voorzien het lichaam van een aantal belangrijke vitamines, die niet in water oplosbaar zijn. Zonder het eten van vet, ontstaan er tekorten aan deze vitamines. Ook de essentiële vetzuren (die niet door het lichaam zelf gemaakt kunnen worden) die met het vet meekomen zijn noodzakelijk. Verder geeft vet een verzadigd gevoel dat langer aanhoudt.

Koolhydraten

Koolhydraten zijn een belangrijke energieleverancier. Het lichaam breekt koolhydraten af tot glucose, wat door het bloed wordt opgenomen, waarna het als brandstof te gebruiken is. Wanneer de energie niet direct nodig is, wordt het als glycogeen opgeslagen in de weefsels. Is de energie op een later tijdstip wel nodig, dan kan de glycogeen snel omgezet worden in glucose. Heb je structureel een overschot aan glycogeen dan wordt het omgezet in lichaamsvet. De omzetting terug van vet naar energie gaat niet zo gemakkelijk.

Niet alle koolhydraten kunnen worden afgebroken. Deze koolhydraten functioneren als voedingsvezels. Ze zorgen voor een goede darmwerking. Ook dragen ze bij aan een verzadigd gevoel.

Gezonde voeding

Er is sprake van gezonde voeding als je voldoende water en alle voedingstoffen, mineralen, vitamines en voedingsvezels binnen krijgt die je lichaam nodig heeft. De juiste verhoudingen en hoeveelheden zijn hierbij belangrijk. De meest gebruikte verhouding is 50% koolhydraten, 30% eiwitten en 20% vet. Bestaat je totale voeding bijvoorbeeld uit een te groot percentage koolhydraten, dan is er onvoldoende ruimte voor de andere voedingsstoffen. Daarbij komt ook nog eens dat een teveel aan koolhydraten uiteindelijk omgezet wordt in lichaamsvet, dat je niet zo gemakkelijk meer kwijt raakt.

Eenzijdige voeding is dus uit den boze. De eerder genoemde slagroomgebakjes bevatten ook geen andere nuttige voedingsstoffen. Zou je in plaats van een slagroomgebakje een appel eten, dan krijg je ook voedingsvezels en vitaminen en mineralen binnen. Je bent langer verzadigd en de totale hoeveelheid calorieën is ook nog eens minder.

Geen tekorten

En nu komt het allerbelangrijkste: als je lichaam voedingsstoffen tekort komt, zal het vragen om voedsel. Dus ondanks de slagroomgebakjes, pizza en Italiaanse ijsjes, ervaar je honger. De roep om meer eten zul je moeilijk kunnen weerstaan. Beantwoord je die roep met meer pizza en gebak dan zul je steeds dikker worden.

gezond eten door fruitdrankjes?

Met gezonde voeding krijg je geen suikerdips

In gezonde voeding kies je voor koolhydraten die langzaam worden afgebroken (in bijv. volkoren producten, groente, fruit, yoghurt) in plaats van koolhydraten die snel worden afgebroken (in bijv. gebak, snoep, koek, witte meelproducten). De ‘snelle suikers’ zorgen na consumptie voor een zogenaamde suikerdip, waardoor je meteen behoefte krijgt om opnieuw te eten. Hiermee raak je in een vicieuze cirkel waardoor je steeds meer gaat eten.

Met gezonde voeding voel je je geestelijk beter en ben je weerbaarder

Gezonder eten zorgt dat je lichaam geen tekorten heeft en optimaal kan functioneren. Je voelt je top. Je hebt niet te maken met vervelende energiedips en je kunt je prima concentreren. De in je voeding aanwezige omega 3-vetten (in bijv. noten, zaden en vis) zijn belangrijk voor goed werkende hersenen. Je voelt je ook een stuk blijer. Met de juiste voedingstoffen is je lichaam veel beter in staat je hormoonbalans te reguleren en geluksstofjes als dopamine en serotine aan te maken.

Als jij beter in je vel zit, is het ook gemakkelijker om weerstand te bieden aan allerlei ongezonde verlokkingen. Je voelt je goed, je hoeft geen troost-eten.

Met gezonde voeding voel je je lichamelijk beter en beweeg je meer

Door gezond te eten, voel je je goed. Een gezond dieet bevat langzame suikers waardoor je energieniveau constanter blijft en je geen last hebt van dips, inkakkers, wegtrekkers en andere vermoeidheidsaanvallen. Je zult je juist energiek voelen en graag iets willen ondernemen. Door te bewegen, voel je je nog beter en verbrand je extra calorieën. Een win-win situatie.

Met gezonde voeding slaap je beter

Te veel snelle suikers gedurende de dag kunnen leiden tot een slechte nachtrust. Dat komt omdat de ‘suikerdip’ waarbij je je suf en lusteloos voelt, door je lichaam wordt opgevangen door het aanmaken van het stresshormoon cortisol. Daar krijg je een lekkere oppepper van. Deze oppeppers gedurende de dag, leiden tot een verhoogde spiegel van cortisol, waardoor je ’s nachts in je bed nog steeds alert en gestrest bent. Slapen gaat dan moeilijk.

Een andere factor is de neurotransmittor serotine. Die heeft juist wel een enorm gunstig effect op onze nachtrust. Door serotine word je rustiger en daardoor val je eerder in slaap en kun je beter doorslapen. Om serotine aan te maken is triptofaan nodig. Dat is een essentieel aminozuur dat voorkomt in bijvoorbeeld melk, bananen, dadels en yoghurt.

Door goed te slapen geef je een aantal hormonen die vooral gedurende de nacht actief zijn, de kans om hun werk te doen. We hebben het hier over de hormonen testosteron, DHEA en groeihormoon, die energie voor het herstel van je spieren uit vetweefsel haalt, door het vet af te breken. Ja, je leest het goed: deze hormonen zorgen er voor dat je vet verbrandt tijdens je slaap!

———

 

gezond etenWil jij ook:

  • jouw eetpatroon gezonder en persoonlijker maken
  • voor eens en altijd stoppen met diëten
  • definitief gedag zeggen tegen ongewenst eetgedrag
  • voor altijd afscheid nemen van de weegschaal, of je nu over- of ondergewicht hebt
  • een gezonde start maken met het effectief aanpakken van jouw lichamelijke en/of mentale klachten

Dan is er voor jou het Jij, Gezond & Fit“-programma van dr. Sabine Weites. Boost je body met een persoonlijk voedingspatroon dat écht bij jou past. Het programma duurt 13 weken en is geheel online te volgen.

 

 


Het Wandelen & Afvallen Platform

Je las een blogartikel van wandelenenafvallen.nl, de website van het Wandelen & Afvallen Platform van Bregje Schipper, wandelcoach, lifestylecoach en succesvol blogster op Wandelvrouw.nl.

Leuk dat je op deze website bent!

Slanker, fitter, gezonder en gelukkiger

Ben je geïnteresseerd in de combinatie wandelen en afvallen? Zou jij ook wel slanker, fitter, gezonder en gelukkiger willen worden door meer te wandelen? Het is niet ingewikkeld. Je moet alleen even weten hoe het moet. Je leert het in het 12-weeks online Wandelen en Afvallen Lifestyle Programma.

Meer over het programma →

 

Reactie plaatsen