Waarom 400 gram groente per dag?
04 maart 2022 

Waarom 400 gram groente per dag?

Je hoort en leest het overal: we moeten meer groenten eten. Sommigen zeggen minimaal 400 gram per dag, anderen hebben het zelfs over 500 gram. Een plant based menu is helemaal in. Groente lijkt het antwoord en de eerste stap naar een gelukkig, gezond en energiek leven. Maar waarom eigenlijk? Ik geef je vier redenen waarom 400 gram groente per dag een goede gewoonte is.

lees ook: 6 tips om meer groente te eten

Groente zitten boordevol gezonde voedingstoffen. Ze zijn rijk aan vitaminen en mineralen. Dat draagt bij tot een gezond immuunsysteem, een goede stofwisseling en een optimale vetverbranding. Dat verhoogt onze weerstand en houdt allerlei ziektes buiten de deur. Groenten verlaagt de kans op hart- en vaatziekten en hangt samen met een lager risico op diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker.

Om zoveel mogelijk goede voedingstoffen binnen te krijgen moeten we niet alleen méér groenten eten, maar ook veel verschillende groenten en vooral meer kleuren. Verschillende kleuren groente bevatten namelijk andere gezonde stoffen, die je allemaal nodig hebt.

meer groente eten

Als jij jouw lichaam de voedingsstoffen geeft die het nodig heeft, gaat het minder aan de bel trekken om meer eten. Je lichaam bedoelt dan dat het voedingsstoffen tekort komt, maar wij horen alleen de hongerschreeuw om meer eten en stillen dat al snel met gemaksvoedsel. Daar heeft het lichaam uiteindelijk niets aan en we worden er alleen maar dikker van. Met groente geven we het lichaam de juiste voedingsstoffen waarmee het tevreden is.

Naast voedingsstoffen bevat groente ook vezels. Dat zorgt er voor dat je na je maaltijd langer een vol gevoel hebt. Dat is mooi meegenomen, want ook dat zorgt ervoor dat je minder zin het om te snoepen of tussendoor te snacken. Fijn als je gewicht wilt kwijtraken. De vezels zorgen trouwens ook voor een goede darmwerking. Wist je dat je darmen voor een groot gedeelte bepalen hoe je je voelt?

Groenten bevallen nauwelijks calorieën. Hoe mooi is dat! Je kunt er dus bijna onbeperkt van eten, zonder je schuldig te voelen en je druk te hoeven maken om je figuur.

supermarkt met groente

Kookboekentips

Voor meer ideeën hoe je groenten kunt verwerken tot heerlijke gerechten is dit kookboek (genomineerd voor kookboek van het jaar 2021) een topper: Een ode aan groenten, boordevol recepten, technieken & tips

Diëten is nooit de oplossing voor blijvend gewichtsverlies, maar dit boek geeft leuke inzichten en goede tips voor het integreren van meer groente en fruit in je dagelijks menu: Slank En Gezond Door Fruit Groente Dieet, de sleutel om je vitaliteit te herwinnen

Geïnspireerd worden door de juiste recepten maakt koken met meer groente gemakkelijker. Margriet Vonk experimenteerde met koken volgens de Voedsel ZandLoper en schreef daar verschillende kookboeken over. De laatste heet Groente is Cool en heeft meer dan 100 recepten.

waarom meer groente eten?

Lees ook het artikel: 6 tips om meer groente te eten



Het Wandelen & Afvallen Platform

Je las een blogartikel van wandelenenafvallen.nl, de website van het Wandelen & Afvallen Platform van Bregje Schipper, wandelcoach, lifestylecoach en succesvol blogster op Wandelvrouw.nl.

Leuk dat je op deze website bent!

Slanker, fitter, gezonder en gelukkiger

Ben je geïnteresseerd in de combinatie wandelen en afvallen? Zou jij ook wel slanker, fitter, gezonder en gelukkiger willen worden door meer te wandelen? Het is niet ingewikkeld. Je moet alleen even weten hoe het moet. Je leert het in het 12-weeks online Wandelen en Afvallen Lifestyle Programma.

Meer over het programma

Reactie plaatsen